Kappaert, Zwevegem


Een campus voor buitengewoon lager onderwijs, vakantiewerking en deeltijds kunstonderwijs.
De Kappaert, ingeklemd tussen kanaal en een grote verbindingsweg, vormt bijna een gehucht op zich, met een eigen school, kerk, parochie én een groot verenigingsleven. Het kernwoord voor de reconversie van de campus is ‘doorwaadbaarheid’. Een fijnmazig netwerk van paden zal de Kappaert verbinden met de omliggende woonwijk en de site helpen transformeren tot een open, inclusieve leercampus.

Kleinschalig, overzichtelijk en huiselijk.
Het relatief grote programma wordt op een logische manier verdeeld over een ensemble van drie kleinschalige en huiselijke gebouwen : één vleugel voor de klassen, één voor de administratie en de polyzaal en één voor de refter. De drie gebouwen hebben elk op zich een kleinere voetafdruk die beter aansluit bij de korrelgrootte van de bestaande gebouwen op de campus. Op die manier ontstaat een kleinschalig en huiselijk ensemble voor de school, een klein dorpje binnen de campus, intens verweven met de omgeving, maar tegelijkertijd een eigen geborgen wereld.

De gespreide voetafdruk bakent op een bijna vanzelfsprekende wijze de verschillende buitenruimtes af, elk met hun eigen karakter. De centrale binnenplaats fungeert als hart van de school, waar de leerlingen worden ontvangen. Alle belangrijke onderdelen van de school (refter, polyzaal, foyer, leraarskamer, de traphal naar klassen...) zijn zichtbaar en bereikbaar vanaf deze centrale speelplaats. Zo creëren we een overzichtelijke school, waarin ook de leerlingen met nood aan extra zorg (autisme spectrum) zich gemakkelijk kunnen oriënteren. De meest publieke onderdelen (polyzaal en refter), die ook gebruikt kunnen worden door de buurtbewoners, liggen aan de hoofdinkom, op de meest publieke plaats.

We werken samen met de KU Leuven onderzoeksgroep Research[x]Design, die zich specialiseert in onderzoek naar inclusief ontwerpen. Het klaslokaal is uitgerust met diverse elementen (tussendeuren, wandmeubilair, banken) die de organisatie van de ruimte in verschillende zones of nissen mogelijk maken, om zowel rustige individuele plekken als plekken voor groepswerk te kunnen aanbieden. Het is eveneens mogelijk om klassen onderling te verbinden en één aaneengesloten leerruimte te vormen.

Fase : laureaat Open oproep wedstrijd 4103, start werf najaar '23
Opdrachtgever : Gemeente Zwevegem
Team : TV BDR bureau Carton123 architecten, Joost Emmerik (landschap), Sileghem en partners (ir. stabiliteit), STir (ir. technieken), Research[x]Design (KULeuven)
.
.
.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Copyright 2007-2017
Built with Indexhibit